tirsdag 26. august 2008

Watt's Up Meter.

P8260004

Det er helt sikkert flere enn meg som har erfart at det kan være vanskelig å følge med på statusen på et batteri for eksempel når man er i felten og skal kjøre radio fra et 12 volts blybatteri. Det er vanskelig å følge med på stusen til batteriet når man kjører med en jevn belastning, men med en variabel belastning som en radiosender så er det helt håpløst. Det blir til at man tar noen antagelser basert på hvor lenge batteriet holdt sist gang, det er bare det at denne gangen kan operasjonsmønsteret være helt annerledes og plutselig står man der med et flatt batteri uten forvarsel.

For en stund siden kom jeg over Watt's Up meteret fra RC Electronics i USA, dette er et genialt lite måleinstrument som man kan koble mellom batteriet og radioen og så måler det følgende parametre:

  • Nåværende spenning [V]
  • Minimum spenning [Vm]
  • Nåværende strøm [A]
  • Maksimal strøm [Ap]
  • Nåværende effekt [W]
  • Maksimal effekt [Wp]
  • Amperetimer [Ah]
  • Watttimer [Wh]

Nå kan jeg enkelt sjekk hvor mange amperetimer jeg har brukt fra batteriet og sjekke hvor godt batteriet tåler belastningen og ikke minst er det nå enkelt regne ut hvor mye jeg har igjen med strøm på batteriet.

Jeg kan også sjekke hvor mye batteriet tar i mot av lading, da er det bare å snu Watt's Up meteret den andre veien og koble det mellom strømforsyningen og batteriet.

For flere opplysninger om Watt's Up meteret, sjekk denne siden: http://www.rc-electronics-usa.com/ammeters/dc-amp-meter.html

Man kan også teste en simulator av Watt's Up meteret på denne siden: http://www.rc-electronics-usa.com/ammeter-simulator.html

Her er et diagram som viser forskjellige måler å koble opp Watt's Up meteret på.

AmpMeterconnections2_r560_c10

Her er en animasjon av Watt's Up meteret:

wu100_v2simul_t2_0

Man kan laste ned en utførlig bruksanvisning her: http://www.powerwerx.com/techdata/Watts-UP-V2.pdf

Ingen kommentarer: