torsdag 22. september 2011

PLL Upgrade kit.

P9220050

Byggingen av RF-kortet til Elecraft K2 går i 3 trinn med testing mellom hver byggetrinn, jeg er ferdig med første byggetrinn og de første testene gikk helt etter boken. I dag har jeg startet på det andre byggetrinnet av RF-kortet, og såvidt jeg vet er dette det mest omfattende trinnet fordi det er så mange komponenter som skal loddes på plass i denne omgangen.

Bildet øverst viser kretskortet som Elecraft kaller “PLL Upgrade kit”, det er ett av de minste kretskortene jeg har loddet, men det er god plass til komponentene og det var derfor en enkel sak å lodde. Jeg må innrømme at det var litt morsomt å lodde på ett så lite kretskort, vanligvis bruker jo kretskortene å være såpass store at de er enkle å holde fast når man lodder, det var derimot litt værre med dette, men jeg klarte det uten å brenne fingertuppene. Bildet nedenfor viser alle komponentene før montering. Den runde kladden på toppen er en termistor, d.v.s. en motstand som forandrer verdi avhengig av temperaturen. Alle komponentene under kretskortet er vanlige motstander.

P9220049

P9220052

Her er termistorkortet kommet på plass på RF-kortet.

Ingen kommentarer: