mandag 26. september 2011

Første mottakertest av Elecraft K2 på 40 m.

I dag tidlig drog jeg ned til ELFA og kjøpte de kondensatorene jeg manglet for å komme videre i byggingen av min Elecraft K2. Elecraft sender manglende deler gratis, men kondensatorene kostet ikke mer enn en tier, og dessuten slapp jeg å vente på posten og ikke minst tollbehandlingen.

P9260061

Dette er de 8 kondensatorene som manglet i byggesettet.

P9260065

Etter at jeg hadde satt inn de 2 kondensatorene som manglet i dette byggetrinnet kunne jeg gå i gang med å teste og justere mottakeren i K2. Det første som skulle gjøres var kalibrering av 4 MHz oscillatoren på kontrollkortet, til dette brukte jeg TS-590 i CW-mode med 50 Hz filter, og koblet den til en liten antenne som jeg satte nær oscillatoren. Da skulle kalibreringen bli nokså nøyaktig. Så fulgte en liten test av PLL referanse oscillatoren, en test og justering av VCO’en,  test og justering av BFO’en, og så en justering av mellomfrekvensforsterkeren og til slutt en justering av båndpassfilteret for 40 m.

Når alle disse testene og justeringene var overstått var mottakerseksjonen for 40 m ferdig og det var bare å koble K2 til antennen og prøve den. (Se videoen øverst.)

Det som gjenstår på byggingen nå er alle båndpass- og lavpassfiltrene for de andre båndene, samt justering av disse og selve senderen og justering av den.

Ingen kommentarer: