søndag 17. juni 2012

LA1OTX Oslo TX Group på taket på Oslo Rådhus.

I dag har jeg vært med LA1OTX Oslo TX Group og sendt radio fra taket på det ene tårnet på Oslo Rådhus. LA1OTX er en løst sammensatt gruppe av radioamatører fra Oslo og omegn som fokuserer på å ha gøy med radio.

DSC_0873

Det første jeg gjorde når jeg kom opp på taket på tårnet på Oslo Rådhus var selvsagt å se på utsikten og ta bilder! Utsikten fra taket er absolutt fantastisk med utsikt over hele Oslo! På bildet ovenfor kan man se Rådhuskaia fra oven.

DSC_0874

Oppover mot Slottet. Slottet ser litt pussig på dette bildet fordi det har fått ett ekstra “tak” over taket på grunn av opppussing.

DSC_0875

Jeg hadde også full utsikt til Akershus Festning.

DSC_0876

Klokkespillet på det andre tårnet på Rådhuset ga oss en liten ekstra utfordring, for når det brakte løs var det ikke mulig å høre noe av det som ble sagt på radioen. Men det er jo slike utfordringer som er gøy og med tanke på den spesielle lokasjon vi var på, var dette kun morsomt.

DSC_0877

Utsikten oppover mot Regjeringskvartalet. Den høy bygningen litt til høyre for midten av bildet er den berømte “Høyblokka” hvor statsministeren hadde sitt kontor inntil terrorbomben gikk av i fjor sommer.

DSC_0880

Utsikten oppover mot Karl Johans gate.

DSC_0884

Utsikten ned mot Fritdjo Nansens plass.

DSC_0879

Vi hadde satt opp antenner over alt oppe på taket for å komme på lufta på flest mulig bånd. Vi kjørte kontakter på 80 m, 40 m, 20 m, 15 m, 10 m, 6 m, 2 m og 70 cm. Vi kjørte på SSB, FM, D-STAR og PSK. Den beste kontakten i dag var en kontakt med Tyskland på 2 m SSB via aurora.

DSC_0882

DSC_0878

Vi hadde radioene under en pressening og ett partytelt i det ene hjørnet på taket.

DSC_0886

NRK Østlandssendingen var på besøk og intervjuet oss. På bildet ovenfor demonstrerer LB1QF Kai og LA9OSA Frank hvorden amatørradio fungerer.

DSC_0887

Her blir LB1QF Kai intervjuet av NRK Østlandssendingen.

DSC_0885

Jeg valgte å kjøre med min IC-703 og konsentrerte meg om å kjøre PSK på 15 m og 20 m. Det var helt greie forhold til Europa på 20 m, men ganske dårlige forhold på 15 m. Det beste jeg fikk til i dag var en kontakt til Libanon.

Ingen kommentarer: