fredag 21. september 2012

Adapterkabel for Heil Traveler headset og Elecraft KX3.

HEIL_Traveler_EL-KX3_Cable

Jeg har ett Heil Traveler Headset som jeg har lyst til å bruke til min Elecraft KX3, men Heil lager ingen adapterkabler for KX3, ihvertfall ikke enda, derfor ble jeg nødt til å lage min egen adapterkabel. etter en del søking frem og tilbake på nettet fant jeg litt informasjon om hvordan Heil Traveler var koblet, men denne informasjonen var til dels litt motstridene, derfor begynte jeg å måle på adapterkabelen som jeg allerede har liggende for mine andre transceivere. Etter litt måling og sammenligning mellom målingene mine og det jeg fant på nettet tegnet jeg kabelen på tegningen ovenfor.

Slik ble kabelen når den var ferdig:

P9210002

Jeg var naturlignok spent når jeg koblet headsetet med den nye adapterkabelen til KX3 første gang, men alt virket på første forsøk. Ved hjelp av den innebygde monitorfunksjonen på KX3 kunne jeg lytte til meg selv, og jeg hørtes ut akkurat slik jeg pleier å gjøre på KX3.

P9210003

Når man skal bruke Elecraft KX3 sammen med Heil Traveler må man huske å konfigurere microfoninngangen på KX3 slik i menyen:
- MIC BIAS: ON
- MIC BTN: PTT

2 kommentarer:

Tom Kristiansen sa...

Hei, jeg har Heil Proset og en Elecraft KX3, det headset har ikke ptt bryter på ledningen og lurer da på om du hvet om den kabelen du lagde til din traveler vil fungere med mitt headset ?
På forhånd takk

Tom Kristiansen
LA5TSA

LA8OKA sa...

Nei, denne adapterkabelen vil ikke passe til Heil Proset. Heil Traveler har en 8 pins mikrofonkontakt, mens Heil Proset har jackplugger.