søndag 9. august 2015

Portabel vertikalantenne for 20 m.

Min foretrukne portabel antenne var min 3-bånds vertikal med traps, den gikk på 20 m, 15 m og 10 m. Dessverre ble jeg frastjålet den antennen i sommer, sannsynligvis av noen som ikke hadde peiling på hva de stjal, så den er jo temmelig verdiløs for de, men jeg ble uansett uten antenne.
I dag har jeg startet med å bygge meg en ny vertikalantenne, jeg startet på samme måte som sist gang med en enkel kvartbølge jordplanantenne (GP) for 20 m,  og så får jeg lage trapsene og sette de på senere. Sist gang jeg laget antennen laget jeg den med 4 radialer, men denne gangen har jeg bestemt meg for å klare meg med bare 3 radialer. Ytelsen blir nemlig ikke så mye mindre av å gå ned med en radial, men antennen blir litt lettere og enda litt mer håndterbar.
Jeg startet bygging med å klippe til 4 ledninger, hver på 5 m lengde, 1 driver og 3 radialer. Det gir ett greit grunnlag for å fintune antennen for å få til ett bra SWR ved å klippe trådene. I enden av hver radial satte jeg på en kabelsko og skrudde den fast i UHF-chassiskontakten. I andre enden av hver radial har jeg satt på noen store kabelsko slik at det blir enkelt å stikke teltpluggene igjennom. Denne kabelskoen er satt rett på den isolerte ledningen slik at teltpluggene blir isolert fra antennen.
Driveren loddet jeg til senter på chassiskontakten og tredde på krympestrømpe for at det skal bli sterkere.
Så var det bare å montere antennen opp på fiskestangen og fintune ved å klippe like mye på alle 4 ledningene. Jeg klippet litt om gangen inntil jeg hadde fått ett akseptabelt SWR på 20 m.
Da det var gjort var antennen ferdig og klar til bruk.

Fødepunktet på antenne består bare av en UHF-chassiskontakt.
 
I enden av hver radial har jeg satt på noen store kabelsko på den isolerte enden.
 
Enden på hver radial blir festet til bakken med noen billige teltplugger.

Ingen kommentarer: