mandag 28. november 2016

Brukeranmeldelse av YAESU FT-991.

 

YAESU FT-991 er en mellomstor transceiver som dekker alle bånd fra 160 m til og med 70 cm, unntatt 4 m. Det meste av venstre halvdel av fronten er dekket av en 3,5 tommers trykkfølsom fargeskjerm, mens ett stort tuninghjul preger høyre halvdel. Rundt tuninghjulet sitter de fleste knappene og kontrollene. Helt til venstre sitter tilkoblingene for morsenøkkel, hodetelefoner og mikrofon. Mange CW entusiaster vil nok sette pris på at nøkkelen kan kobles til på forsiden, det gjør det betydelig enklere å skifte mellom favoritt nøklene og padlene sine.

På baksiden er det 2 antennekontakter, en UHF-kontakt for HF og 6 m, og en N-kontakt for 2 m og 70 cm. Det er en RS-232 kontakt som kan enten brukes til å styre transceiveren fra PC eller man kan koble til en GPS-mottaker. FT-991 har også en USB-kontakt som kan brukes til å styre transceiveren fra PC og til å overføre lyd til og fra transceiveren. Man har mulighet for å koble til ekstern høyttaler, pakkeradiomodem og PA-trinn. Tilkoblingene er godt dokumentert i bruksanvisningen.

Transceiveren er en typisk all mode rigg med CW, SSB, AM og FM, i tillegg har den YAESUs digitale C4FM (Fusion) system. Transceiveren har også en innebygd antennetuner. Oppbygningen av transceiveren er ganske tradisjonell, det er en trippelsuper med første mellomfrekvens på 69,45 MHz, andre mellomfrekvens på 9 MHz og tredje mellomfrekvens på 24 kHz.  Tredje mellomfrekvens er 450 kHz for FM. Yaesu har kostet på seg ett 3 kHz roofingfilter i første mellomfrekvens, man har også ett 15 kHz roofingfilter for AM og FM. FT-991 kommer med innebygd referanseoscillator med kontrollert temperatur (TCXO) noe som er ekstrautstyr på mange andre transceivere.

Dette er på ingen måte en test, slik mange er vant til å se i for eksempel amerikanske QST, dette er kun en anmeldelse basert på brukeropplevelsen jeg hadde med transceiveren den korte perioden jeg hadde den til låns. I den perioden har jeg prøvd å bruke transceiveren i flest mulig av scenarioene det vil være naturlig. Det er på ingen måte mulig å prøve ut absolutt alt man kan bruke en slik transceiver til, men jeg håper at jeg har fått med meg de viktigste punktene.

Jeg har brukt transceiveren over en periode på 3 uker og førsteinntrykket er at dette er en solid bygd transceiver. Knappene er bakgrunns belyste med hvit tekst, og lette å se i alle lysforhold. Skjermen er lettlest, og knappene, tuninghjulet og kontrollene gir en god kvalitetsfølelse. Det var relativt enkelt å komme meg på lufta og kjøre den første QSO’en, men det tok ikke særlig lang tid før jeg måtte ty til bruksanvisningen. I løpet av den tiden jeg hadde FT-991 måtte jeg jevnlig slå opp i bruksanvisningen, mye av årsaken til det er at man må opp med menyen nesten uansett hva jeg skulle gjøre. Dette er ikke unikt for denne transceiveren, man har dette på svært mange moderne transceivere. De som har, eller har hatt en FT-817, FT-857 eller FT-897 vil kjenne seg igjen ganske hurtig, da det er mye som er likt i menyene. Det gir en god pekepinn på FT-991 arvemateriale. Yaesu har presenterte FT-891 på årets Dayton Hamvention, den er trolig tiltenkt som arvtakeren til FT-857, men mangler 2 m og 70 cm. Mye tyder på at det er store likheter mellom FT-991 og FT-891 i oppbyggingen da begge er trippelsupere. Kanskje kan man snart få se en arvtager til den populære QRP-transceiveren FT-817 bygget på samme lest?

Jeg har blandete følelser for menyene på FT-991, de er til tider svært enkle og brukervennlige, og til tider svært rotete og vanskelige å finne frem i. Menyer som naturlig hører sammen er av og til spredd utover flere menysider, noe som fører til at man tidvis må bla mye i menyene, andre ganger er de gruppert sammen på en logisk og grei måte. Man har en viss mulighet for selv å legge de menyknappene man bruker mest ned på en slags favorittlinje nederst på den trykkfølsomme skjermen og det hjelper en del. Øverst på skjermen er det en liten klokke, det er en kjempegod ide, da det er greit å ha en klokke innstilt på UTC på fronten på denne måten, problemet er bare at når man sitter foran transceiveren på vanlig måte, med transceiveren stående foran seg på bordet, er det nesten umulig å se hva klokken er. Dette kan trolig rettes opp ved hjelp av en firmware oppdatering, hvor man flytter klokken litt lengre ned på skjermen og gir den større tall.

Den trykkfølsomme skjermen fungerer akkurat som den skal, den er ikke like følsom som de mest moderne telefonene, men akkurat det er kanskje like greit? Det er tydelig at dette er en billigere skjerm enn hva man er blitt vant til på mobiltelefoner, men det gjør ingenting så lenge det fungerer, responsen er bra og skjermen er klar og lettlest.

I reklamen gjør Yaesu ett stort nummer av at FT-991 har et spektrumskop som kan vise frekvensspekteret på båndet man er på, men i realiteten er spektrumskopet på FT-991 ganske verdiløst, det viser bare frekvensspekteret slik det var rett etter at man var ferdig med å spinne på tuninghjulet, for at spektrumskopet skal oppdatere seg, må man sette det i gang manuelt, eller spinne på tuninghjulet igjen. Når spektrumskopet oppdateres muter mottakeren, det er fordi FT-991 kun har en mottakerkrets, det er derfor den samme mottakerkretsen som blir brukt til både spektrumskopet og vanlig mottaking. For meg blir dette bare en salgsgimmick uten noen stor praktisk nytteverdi, jeg ville heller brukt skjemplassen spektrumskopet opptar til andre ting.

Bruksanvisningen er forholdsvis lettlest og den forklarer det meste på en god måte, men man oppdager etter hvert som man blir kjent med transceiveren at det er enkelte ting som gjerne kunne blitt forklart bedre, dette gjelder for eksempel hvordan man bruker C4FM (Fusion), kun 2 sider i bruksanvisningen er viet C4FM. Siden C4FM og Fusion er såpass nytt burde man gjort litt mer flidd med å forklare hva C4FM er og hvordan det skal brukes. Det hjelper fint lite at det er forklart hvordan man skrur av eller på en bestemt funksjon når man ikke vet hva den er til.

På HF fungerer FT-991 glimrende, storsignalegenskapene var såpass bra at det ikke bød på noen problemer å kjøre contest med den. Det er selvsagt ikke snakk om noen contestmaskin, men radioen er god nok til at man kan hive seg med i en contest når man har lyst. Filtreringen er god, og støyreduksjonen fungerer svært godt. Den innebygde autotuneren fungerer bra og tuner det meste av normale laster, den er litt langsom når den tuner, men ikke avskrekkende. FT-991 har innebygd voice keyer, noe som kommer godt med i contester. Det største irritasjonsmomentet var at når jeg brukte knappene så kom jeg til stadighet borti tuninghjulet slik at transceiveren skiftet frekvens, etter å ha brukt transceiveren en tid ble dette problemet mindre, men det er likevel irriterende at man må huske å passe på at man ikke skal komme borti tuninghjulet når man betjener radioen.

FT-991 fungerer også helt fint til mer dagligdagse aktiviteter som for eksempel ragschewing. Jeg mottok litt blandete tilbakemeldinger på mikrofonlyden, men hovedinntrykket var at det låt helt greit. Jeg kjørte med fabrikkinnstillingene, men dersom man ønsker er det mange muligheter for å tilpasse mikrofonlyden til sin egen stemme ved hjelpe av transceiverens mikrofonequaliser. Lyden fra den innebygde høyttaleren er kraftig og god.

Med det innebygde USB-interfacet er det en smal sak å kjøre PSK, RTTY og andre audio baserte datamodes hvor man kan bruke PC’en lydkort til å generere tonene som overfører datasignalene. Før man kobler transceiveren til PC’en må man laste ned USB-driveren fra Yaesu’s hjemmeside og installere den. Det forløp uproblematisk og når driveren var lastet ned var det bare å åpne filen og følge instruksjonene for å installere den. Etter installasjonen var ferdig var det bare å ta en USB-kabel og plugge i PC’en og radioen, radioen kommer opp på PC’en som to COM-porter og som ett lydkort. Det er åpenbart at det er litt forskjell på de to COM-portene, men akkurat hva som er forskjellen mellom portene står det ikke noe om i bruksanvisningen fra Yaesu. Jeg valgte i hvert fall en av portene som kom opp og den virket, så da brydde jeg meg ikke om å teste den andre. Jeg satte opp digimode-programmet FLDIGI til å snakke med transceiveren ved hjelp av en av COM-portene og det innebygde USB-lydkortet. Dette gikk stort sett veldig greit, jeg måtte lese litt i bruksanvisningen for å lese litt, inn i menyen og sette de riktige menyinnstillingene på radioen, prøve meg litt frem og litt slik, men det tok ikke noe lengre tid med FT-991 enn hva det vanligvis gjør med enhver radio man setter opp for første gang. Litt småknoting må man regne med på alle radioer. Fabrikantene har litt forskjellige navn på de samme funksjonene, og de er ikke alltid like gode til å forklare hva de forskjellige innstillingene er til. Når jeg endelig hadde fått satt opp FLDIGI var det bare tut og kjør, det tok ikke lang tid før jeg hadde fått kjørt ett titalls kontakter på PSK-31, PSK-63 og RTTY.

Å sette opp FT-991 for å kjøre repeatere gikk ganske greit, jeg fant lett frem til alle innstillingene jeg trengte, både repeaterskift og subtoneinnstillinger. En ting jeg la merke til er at på 70 cm var fabrikkinnstillingene på repeaterskiftet satt til -5 MHz, trykker man inn PTT da, kan radioen komme til å sende utenfor vårt 70 cm bånd, repeaterskiftet på 70 cm her til lands er som kjent -2 MHz. FT-991 har ikke DTMF, dersom man bruker Echolink eller lignende må man kjøpe DTMF-mikrofonen MH-36E8J. Jeg hadde heldigvis en slik liggende som jeg bruker på min FT-817, og med den tilkoblet fungerte Echolink på den nærmeste repeateren som en lek. Storsignalegenskapene på VHF og UHF er dessverre ikke så gode som på HF, for eksempel opplevde jeg at jeg fikk innslag fra nærliggende APRS sendere når jeg kjørte QSO’er på 2 m. Dette kan bli ett problem for noen, men for mange vil dette aldri bli noe problem.

FT-991 ga meg også muligheten til å prøve C4FM (Fusion) for første gang. Dessverre står det svært lite om C4FM i bruksanvisningen, det er bare 2 sider som er viet C4FM, men litt søking på nettet, ett par eposter til Permo og litt prøving og feiling så var jeg oppe og gikk på C4FM. C4FM fungerer greit nok, men man har ikke de samme mulighetene som på D-STAR, det blir bare en digital versjon av den analog FM repeateren. WIRES-X er Yaesu sitt repeaterlinking system. WIRES-X gir muligheter for at man kan koble opp mot andre repeatere og noder, men det kan man jo også gjøre med analog FM og Echolink og IRLP. D-STAR har langt flere muligheter for å styre linkingen og hvor oppkallet skal rutes.  Yaesu har gitt ut en egen bruksanvisning på 15 sider for hvordan WIRES-X skal brukes med FT-99, den forklarer det meste man trenger å vite om hvordan man brukes radioen på WIRES-X systemet. Fordi C4FM (Fusion) ikke har så mange muligheter er det også enklere å bruke enn D-STAR. Det er skrevet mye opp og ned om lydkvaliteten på C4FM versus D-STAR, C4FM har 2 protokoller, den ene kalt D/V tillater at ca. halve datakanalen blir brukt til å sende data, mens resten blir brukt til tale, mens den andre kalt FR bruker hele datakanalen til tale. Lydkvaliteten på D/V er omtrent den samme som på D-STAR, altså ikke veldig god, men god nok til at man lett kan høre hva som blir sagt. FR har marginalt bedre lydkvalitet enn D/V og D-STAR, men det er ikke snakk om noe Hi-Fi. Akkurat som på D-STAR er C4FM sendingen ypperlig og klar uten sus og støy, helt til kvaliteten på signalet blir for dårlig og det plutselig blir helt uleselig. Jeg opplevde rekkevidden med god kvalitet som bedre på C4FM enn på FM, men når C4FM blir for dårlig til å kunne brukes er det fremdeles mulig å bruke FM, men da med mye sus og støy. På FT-991 bar lyden på C4FM, uansett om man brukte D/V eller FR preg av at det var veldig mye bass, andre C4FM radioer fra Yaesu hadde ikke så mye bass på sendingen som FT-991. Det var ikke direkte plagsomt, men det var noe i overkant mye bass for min smak. Jeg prøvde å justere equaliseren til mikrofonen, men det virket ikke som om det hadde stort å si på C4FM, hverken jeg eller motstasjonen som også kjørte FT-991 klarte å bli kvitt den kraftige bassen.

FT-991 har en DATA-port på baksiden, den kan brukes til f.eks. RTTY, Pakkeradio eller PSK. Jeg koblet min TNC-X opp på den, og etter den sedvanlige seansen med å bla i bruksanvisningen og prøve meg frem kom jeg meg på lufta på APRS på kort tid. Jeg hadde FT-991 stående som en APRS stasjon en hel kveld og den fungerte som den skulle.

FT-991 har bare 99 minner, for en HF-stasjon holder det i massevis, men for en V/UHF-stasjon blir det fort for lite i dagens verden hvor hver enkelt repeater må programmeres inn med sin egen subtone. Å programmere inn minnekanalene er forholdsvis enkelt, FT-991 er en av de enkleste radioene å programmere for hånd jeg har vært borti. Men en ting syns jeg var litt unødvendig knotete, man må nemlig først programmere inn minnekanalen, så må man gå inn og programmere inn navnet etterpå, jeg mener at det burde man kunne gjøre i en operasjon. Heldigvis tar det bare noen sekunder å programmere inn navn på minnekanalene.

Jeg likte Yaesu FT-991 svært godt, den er en fin alt-i-ett transceiver som dekker alle de mest populære båndene. Den mangler dessverre 4 m, men det er heller ikke så mange andre transceivere som har dette båndet. Den har en innebygd antennetuner og det ser jeg på som ett stort pluss, da blir fleksibiliteten med tanke på antenner mye større. FT-991 passer fint til nybegynnere, folk med ett moderat budsjett og for de som ønsker en kompakt stasjon og som gjerne vil ha mest mulig funksjonalitet i en boks. Det er litt synd at FT-991 ikke har full dupleks på 2 m og 70 cm, for da ville det blitt en fin satellitt stasjon, men man kan ikke få alt heller. Siden FT-991 er såpass kompakt og storsignalegenskapene på HF er bra nok vil den nok også appellere til de som drar på små DXpedisjoner.

Tusen takk til Permo for lån av transceiveren og for at de så raskt svarte på de spørsmålene jeg hadde.

 

Ingen kommentarer: