søndag 18. august 2019

Portabeltest fra Romeriksåsen.

Dagens shack.

I dag har jeg kjørt høstomgangen av SSA's Portabeltest. Jeg gikk inn i går ettermiddag i ett forferdelig regnvær, men fant heldigvis en ledig gapahuk.
Jeg hang opp antennen, en hjemmelaget trapdipol for 40 m og 80 m, opp i tre trær. Jeg fikk senter ganske høyt oppi en stor furu ved å kaste ett blylodd på 300 gram opp i treet. Da var det bare å dra opp antennen ved hjelp av tauet jeg hadde festet til blyloddet. Det samme gjorde jeg også på den ene leggen og fikk også den svært høyt opp i en annen furu. Jeg kunne ikke gjøre det samme med den siste leggen, men jeg fant noen metallstenger bak gapahuken som jeg brukte til å støtte opp den siste leggen, og da fikk jeg den også høyt til værs.
Jeg målte SWR og det var OK, så da var alt klart for morgendagen.
Da jeg våknet i dag tidlig var det bare å koble til radioen, en Elecraft KX3 og begynne å kjøre contest. Til å begynne med var det veldig gode forhold på 80 m, stasjonene kom inn med kjempesterke signaler og jeg fikk også gode rapporter tilbake. Etter par timers tid var det derimot brått slutt på de gode forholdene på 80 m, jeg hørte nesten ingen, så jeg gikk derfor over til 40 m, der var det mye liv, men dessverre ingen stasjoner som var med i portabeltesten. Den neste timen brukte jeg vekselvis på å kalle og på å søke over båndet, både på 80 m og 40 m, men det gikk tregt. Plutselig da det var igjen ca. 1 time hørte jeg en kruttsterk svenske på 40 m og plutselig var det en til og enda en. Den siste timen ble derfor brukt på 40 m.
I dag var været mye bedre enn i går, så jeg slapp å bli våt da jeg pakket sammen tingene og gikk hjem.
Jeg fikk bra høyde på antennen denne gangen.

Mitt QTH under portabeltesten.

Gapahuken hadde benker sånn at man kunne sove tørt og behagelig.




Ingen kommentarer: