lørdag 4. juni 2011

Strømbalun på windomen på hytta.

currentbalun
I går fikk jeg endelig montert strømbalunen av typen B2KLISO som jeg kjøpte på Hameetingen på windomantennen som henger her oppe på hytta på Beitostølen. I tillegg flyttet jeg windomantennen lengre vekk fra hytta og litt høyere, resultatet er at jeg har fått mye mindre støy, problemene med RF-innslag er helt borte og jeg har fått lavere SWR på alle bånd som windomen går på. Windomen gikk bra tidligere også, og den er ihvertfall ikke blitt noe dårligere nå for jeg kjørte blant annet KP4RV i fra Puerto Rico med antennen på 17 m i går kveld. Jeg kjørte han på PSK-63 med 10 watt fra min ICOM IC-703 med MicroHAM USB Interface III.
Den svarte tapen som er på strømbalunen er vulkaniseringstape for å hindre at koakspluggene skrur seg ut, i tillegg er det selvsagt med på å gjøre pluggene vanntette.

Ingen kommentarer: