onsdag 6. august 2008

Steindalsnosi 2025 m.o.h. og Fannaråken 2068 m.o.h.

Jeg startet fra Prestesteinsvatnet og fulgte anleggsveien innover til demningen. Været var litt grått, men det var opphold og litt sol av og til. Jeg gikk over demningen og opp de vel 30 høydemetrene opp til den navnløse høyde 1404, dagens første topp. Man må jo starte i det små... Jeg gikk opp ryggen i kanten av Fannaråkbreen opp til Steinsdalsnosi (2025 m.o.h.). En ganske grei tur, men litt klyving mellom ca 1500 m.o.h. og 1700 m.o.h. Mens jeg gikk opp ryggen kunne jeg følge med på taulaget fra Sognefjellshytta som var på vei over Fannaråkbreen.P8050001

Midt på bildet kan man se taulaget på vei over Fannaråkbreen.

P8050003_edited

Ryggen opp til Steinsdalsnosi sett fra ca. 1750 m.o.h. Selve toppen ligger litt til høyre for varden man kan se på bildet.

P8050013

Sognefjellet sett fra toppen av Steindalsnosi.

P8050017_edited

Fannaråken (2068 m.o.h.) med Fannaråkshytta. I bakgrunnen Gjertvasstinden og Styggedalstindane og Gjertvassbreen.

P8050024_edited

Jeg ved varden på Steindalsnosi.

Fra Steindalsnosi gikk jeg på skrått nedover ura til skaret mellom Steindalsnosi og Fannaråken. Herfra gikk jeg på en snøbre rett opp mot toppen av Fannaråken, like under toppen skrådde jeg litt til høyre og fulgte en naturlig linje over søppelfyllinga og opp til toppen.

P8050025_edited

Snøfeltet opp til toppen av Fannaråken. Jeg gikk omtrent rett opp til toppen av snøfeltet, for å være på den sikre siden holdt jeg til høyre.

P8050028

Ett forsøk på å illustrere hvor bratt snøfeltet var. Dette bildet er tatt omtrent midt i snøfeltet.

P8050036

Her er ett annet forsøk på å illustrere brattheten, her fra toppen av snøfeltet.

P8050033

Selvportrett like under toppen på Fannaråken.

P8050031

En liten kikk tilbake mot Steindalsnosi.

Plutselig hørte jeg lyden av en snekke i det fjerne, jeg kikket meg rundt og såg etter lyden, og jaggu, langt der nede til høyre kunne jeg se Lusterfjorden og en liten hvit prikk som jeg antok måtte være snekka.

P8050041

Lusterfjorden sett fra fjellsiden oppunder toppen av Fannaråken.

P8050043

Meg på toppen av Fannaråken 2068 m.o.h.

P8050044

Fannaråkshytta sett fra Meteorologhytta. I bakgrunnen til høyre for midten kan man se Lusterfjorden.

P8050046

Nærbilde av Fannaråkshytta.

P8050049

Meteorologhytta på toppen av Fannaråken.

P8050047_edited

Utsikt mot Skagastølstindane fra Fannaråken. Store Skagastølstind, eller Storen som den som oftest blir kalt kan skimtes gjennom skyene litt til høyre for midten.

Etter en liten stund på toppen begynte jeg på nedstigningen mot Turtagrø. Jeg gledet med til å gå denne klassiske turen som jeg tidligere har hørt så mange lovord om. Det skulle vise seg at dette var en kjempeflott tur som var vel verdt alt slitet med å gå opp. Den er spektakulær med Skagastølstindane til venstre med de dramatiske breene hengene ned, hele tiden med utsikt ned i den frodige Helgedalen og med Lusterfjorden langt der nede i det fjerne. Stien er svært god hele veien.

P8050054_edited

Det var mange flotte dramatiske syn på veien ned. 

P8050056

Styggedalsbreen.

P8050061

Helgedalen.

P8050093

Langs veien nede i Helgedalen. Oppe til høyre kan man se riksveien.

Når jeg kom ned i Helgedalen kunne jeg følge grusveien ut til riksveien. Ved riksveien haiket jeg med noen tjekkere de ca. 10 km opp igjen til Prestesteinsvatnet der bilen stod. Det hadde vært en kjempefin dag!!

Ingen kommentarer: