tirsdag 25. mai 2010

En liten kveldstur i Roma.

DSC01204_edited

Etter jobben i ettermiddag tok jeg toget fra Ciampino og inn til Roma. Etter å ha kranglet med en billettautomat som slukte VISA kortet mitt og fått hjelp av hyggelig italiensk blondine som kunne engelsk og en knapt så hyggelig italiensk politimann som ikke kunne engelsk og som egentlig bare resulterte i at hverken blondinen eller politimannen kunne hjelpe meg, tok jeg saken i egne hender og begynte å trykke systematisk på alle knappene på billettautomaten og så blinket det plutselig på skjermen og da trykket jeg på en knapp det sto CSL på (Cansel?) og vips spyttet billettautomaten kortet mitt ut igjen. Etter dette kjøpte jeg billett på gamlemåten med mynter i kiosken. Stor var overraskelsen da det viste seg at turen inn til Roma kun kostet 1,30€! Her har norske politikere noe å lære dersom de mener alvor med kollektivsatsingen sin! At man kan reise ca. 2 mil med tog for omtrent en tier er jo helt utrolig!

Nedenfor er det diverse bilder fra spaserturen i Roma.

DSC01205_edited

Colosseum måtte jeg selvsagt ta en tur forbi. Sist gang jeg var i Roma gikk jeg en runde rundt Colosseum, men det gadd jeg ikke å gjøre i dag.

DSC01197_edited

Konstantins triumfbue kan man se like ved Coloseum.

DSC01196_edited

Foro Romano er også bare et steinkast unna Colosseum.

DSC01200_edited

Litt nedenfor Colosseum finner man det enorme Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II. Stormannsgalskapen lenge leve!

DSC01203_edited

Man snubler over så mangt på en kveldstur i Roma, og plutselig stod jeg og såg på det italienske presidentpalasset, eller Palazzo del Quirinale som det egentlig heter. (Lurer på om det er tilfeldig at det uttales nesten på samme måte som urinal?)

DSC01201_edited

Stemmingsbilde fra Piazza del Quirinale.

Ingen kommentarer: