søndag 13. juli 2008

Fritzel GPA 30 antenne for 10, 15 og 20 m.

Nå er jeg endelig kommet meg på HF fra hjemme QTH. Det vil si, det er noen dager siden nå da, men jeg har ikke hatt tid til å skrive om antennen. Jeg har satt opp en Fritzel GPA-30, det er en jordplans antenne for 10, 15 og 20 m. Man kan lese mer om Fritzel GPA 30 på side 3, 4 og 5 i Fritzels antennekatalog.

P7080003_edited

Antennen kommer i en hendig liten pappeske. Etter at man har skrudd sammen antennen kan man enkelt dele antennen i tre eller fire deler slik at man enkelt kan ta med seg antennen når man er ute og reiser.

P7080005_edited

Antennen ferdig satt sammen med de tre medfølgende radialene liggende ved siden av på høyre side av antennen. Kvaliteten på denne antennen overgår det meste av det jeg har sett av antenner tidligere, f.eks. er godset i aluminiumsrørene minst dobbelt så tykk som det jeg har sett på tilsvarende amerikanske antenner. Hver minste detalj er grundig gjoennomtenkt, og i tillegg er antennen svært enkel å sette sammen.

P7080006_edited

Antennen satt opp på plenen, hvor skal den stå midlertid. Senere skal jeg plassere den slik at den ikke vises så mye.

P7080009_edited

Dette bildet viser hvordan radialene er festet. De 3 grå radialene er de som følger med antennen, de svarte radialene har jeg laget selv for å øke virkningsgraden på antennen. Jeg brukrer RG-214 inn til radioen.

Jeg har allerede kjørt mitt første nye DXCC-land med antennen, det ble OY - Færøyene, ikke all verden til DX, men jeg manglet OY. Jeg har også kjørt litt DX til Asia på antennen, men hittil bare land jeg har fra før. Nå håper jeg på at forholdene på HF snart blir bedre slik at jeg kan få kjørt noe skikkelig DX.

Ingen kommentarer: