torsdag 19. februar 2009

Modifisering av displaybelysningen på KENWOOD TM-255E.

Displaybelysningen på min gamle KENWOOD TM-255E har ikke virket på den ene siden av displayet på en stund, men i går bestemte jeg meg for å reparere det. Displaybelysningen på TM-255E består av fire små glødepærer som er plassert i hvert hjørne av LCD-displayet. Glødepærer har dessverre en lei tendens til å ryke etter en stund, derfor ville jeg bytte ut glødelampene med lysdioder.

TM-255E_Org_LA8OKA_edited

Slik ser TM-255E ut med original belysning.

skjema

Dette er skjemaet som viser hvordan det er koblet originalt.

TM-255E_Display_Org_LA8OKA

Her har jeg tegnet skjemaet på nytt for klarhetens skyld.

TM-255E_Display_Mod_LA8OKA

På dette skjemaet er modifikasjonen tegnet inn. Jeg har erstattet de 4 glødelampene PL1, PL2, PL3 og PL4 med 4 lysdioder, og to motstander på 180 Ω.

P2180005_edited

Nærbilde etter modifisering. Motstanden er tredd inn i en krympestrømpe for å unngå at den kortslutter noe annet på printkortet.

P2180006_edited

Nærbilde av den andre siden etter modifisering. Det samme er gjort her.

P2180010_edited

Testing av displaybelysningen etter modifiseringen.

P2190006_edited

Det endelige resultatet. 

Ingen kommentarer: