søndag 19. april 2009

Satt opp ny windomantenne.

FD-4 Windom

Jeg fikk lyst til å komme meg ut på 80 m igjen etter at jeg kjørte så mye 80 m i påsken. Problemet er at loopantennen jeg har på taket ikke har fungert noe særlig bra, den henger for lavt, og den plukker opp for mye støy fra huset. På Hammeetingen i går slo jeg til og kjøpte meg 100 m RG-213 koakskabel og en FD-4 Windomantenne.

RG-213

Så snakket jeg med bonden som eier skogen ved siden av og med naboen siden kabelen må gå over tomta hans, jeg fikk lov av begge to og da var det bare å sette igang! I dag har jeg brukt store deler av dagen til å grave grøft til kabelen og til å klatre i trær for å henge opp antennen.

Jeg målte følgende kabeltap:

Bånd:

Tap (100 m RG213):

2 m 9,1 dB
6 m 4,8 dB
10 m 3,5 dB
12 m 3,2 dB
15 m 3,1 dB
17 m 2,9 dB
20 m 2,6 dB
30 m 2,0 dB
40 m 1,7 dB
60 m 1,4 dB
80 m 1,3 dB
160 m 0,9 dB

Disse målingene er helt i henhold til utregningene jeg hadde gjort på forhånd, noe som skulle tilsi at jeg både har regnet riktig og målt riktig. :-)

Jeg fikk windomantennen ca. 8 m over bakken, noe jeg er fornøyd med. Det hadde selvsagt vært stas å få den enda høyere opp, men stigen var ikke lengre.

Måling av SWR viste at det var akseptabelt på alle bånd fra 80 m til 10 m.

Så var det bare å koble antennen til radioen og det tok ikke langt tid før jeg hadde fått min første kontakt. Jeg må si jeg er strålende fornøyd med den nye antennen og ikke minst at jeg endelig har en skikkelig antenne for 80 m og 40 m. Dessuten er det selvsagt kjekt at den går på de andre båndene også.

P4200025_edited

Fødepunktet på windomantennen.

Ingen kommentarer: