mandag 26. juli 2010

microHAM USB Interface III

P7260008

I dag kom mitt nye digimode interface, det tok ikke lang tid heller, det ble sendt fra Slovakia på torsdagskvelden og jeg fikk interfacet levert på jobben i lunchen i dag. Interfacet er et microHAM USB Interface III, det er ett lite snertent interface som tar seg av styring av transceiveren, PTT, FSK, CW og alle AFSK baserte digimodes ved hjelp av ett innebygget lydkort, og alt med bare to kabler, en kabel til transceiveren, og en USB-kabel til PC’en.

P7260006

Jeg måtte jo selvsagt teste interfacet så snart som mulig, så etter at dagens gjøremål var unnagjort og ungen i seng var det bare å finne frem min ICOM IC-703 transceiver og koble til interfacet. Etter å ha installert software og drivere og unnagjort de nødvendige innstillinger for å få interfacet til å spille sammen med HamRadioDeluxe og Digital Master 780 var det bare å sette i gang. Første QSO var med GM0SDV på PSK-31 på 20 m og den gikk fullstendig smertefritt med feilfri sending begge veier.

Det skal sies at jeg har microHAM microKEYER fra før, så innstillingene var derfor ganske enkle for meg siden jeg kjenner softwaren fra før av, men jeg vil likevel påstå at innstillingene på USB Interface III er svært enkle, og bruksanvisningen er også ganske detaljert med mange skjermbilder. Siden USB Interface III har sitt eget innebygde lydkort er innstillingene mye enklere enn innstillingene for microKEYER.

P7260004

USB Interface III oppå microKEYER. Som man ser er det nye interfacet en god del mindre.

P7260003

USB Interface III oppå min YAESU FT-817.

P7260001

USB Interface III sammen med LDG AT-100Pro og ICOM IC-706MKIIG.

P7260005

USB Interface III sammen med microKEYER og Kenwood TS-2000X.

Ingen kommentarer: