onsdag 25. august 2010

QRV som I-LA8OKA fra Genova.

DSC01345

I kveld gikk jeg meg en tur ut på den lengste piren på havnen her i Genova, helt ytters ute på piren hang jeg opp en halvbølgedipol mellom 2 lyktestolper og skjøv tråden så langt opp på stolpen som jeg kunne, det ble ikke særlig høyt, så fødepunktet på antennen kom ikke mer enn ca. 1,8 m over kaien, mens endene kanskje kom ca. 2,2 m over kaien. Egentlig hadde jeg håpet å få antennen helt opp i toppen på lyktestolpene, men det viste seg å være for vanskelig å få til.

DSC01346

Etter at antennen var kommet på plass var det bare å starte PC’en og koble til alt sammen. Jeg hadde med meg følgende utstyr:
- YAESU FT-817 med internt batteri.
- ELECRAFT T1 Autotuner med internt batteri.
- YAESU interfacekabel for kontroll av FT-817.
- Hjemmelaget lydkortinterface.

Så satte jeg meg ned og begynte å kjøre PSK-31 på 20 m. Den første stasjonen jeg kjørte var ES7AM, jeg syns ikke det var så værst med bare 2,5 watt og en antenne som hang så lavt, så jeg sendte derfor en tekstmelding til kompisene hjemme i Norge for å se om noen av de var på lufta, LA9VPA Thor svarte med en gang og vi avtalte frekvens. Han gikk stort sett greit igjennom, og han hørte meg også greit, men vi ble litt plaget av QRM fra andre stasjoner. Uansett, moro var det!

DSC01348

Jeg kjørte ett titalls stasjoner til, men etterhvert begynte det å bli så mørkt og vanskelig å se tastaturet at jeg tok kvelden, dessuten var det begynt å bli svært så folksomt der ute på piren, det viste seg at det jeg trodde var en stille og rolig plass, egentlig var en plass der masse folk gikk kveldstur. Av for meg helt uforståelige grunner vakte jeg en del oppmerksomhet og mange kom bort for å spørre hva i huleste det var jeg holdt på med her ute, ytterst i havnebassenget? Jeg pekte og forklarte så godt jeg kunne, men jeg er ikke sikker på om de forstod så mye av det, italienerne er dessverre ikke så gode i engelsk.

DSC01349

Her ytterst på piren var jeg omgitt av de flotteste og største yachtene som Genova har å by på, så jeg er nødt til å vise noen bilder av de også.

DSC01351

DSC01343

DSC01352

Utsikt over havnen og inn til bydelen Sestri.

1 kommentar:

Thor Olsvold-Hansen sa...

Tøft! Takk for QSO, har litt lyst på en sånn 817 jeg og :) LA9VPA Thor