lørdag 2. november 2013

På lufta fra Beitostølen.

PB020273

Nå i helgen har vi tatt en liten tur til hytta på Beitostølen. Her har jeg en FD-4 windom hengende, slik at det bare var å koble min ELECRAFT K2 på koaksen og så var jeg på lufta. Å ha faste antenner opp på steder man besøker ofte gjør det mye enklere å komme seg på lufta når man er der.

PB020274

I går kjøpte jeg en 6 m fiskestang på Biltema på Leira som jeg har hengt en kvartbølgevertikal for 20 m på, fiskestangen satte jeg bare ned i et einebærkjær og der står den greit. Antennen går som ett skudd, selv om den er montert på bakken og kun har 4 radialer.

PB020209

VNA_20m_fiskevertikal131101_215348

På figuren ovenfor ser man SWR-kurven for 20 m vertikalen.

VNA_Windom_Beito131101_220126

På figuren ovenfor ser man SWR-kurven for windomantennen. Antennen henger litt i sikk-sakk, derfor er SWR-kurven litt rar sammenlignet med kurven man vanligvis ser på windomantenner, men antennen fungerer likevel helt fint.

Ingen kommentarer: