tirsdag 2. februar 2016

Forkortet dipol for 20 m.

I kveld har jeg laget meg en forkortet dipol for 20 m. Jeg har laget antennen for å bruke den som en demo-antenne i forbindelse med Oslogruppens antenneprosjekt som starter i morgen. I antenneprosjektet skal deltakerne bygge forkortede antenner for det båndet de ønsker.
Antennen jeg har bygd for 20 m er i halv størrelse i forhold til en halvbølgedipol og er forkortet med to spoler på ca. 9 uH hver. Antennens totale lengde er ca. 5 m og spolene er plassert på midten av hver halvdel.
Jeg har tenkt å bruke antennen når jeg reiser, jeg har derfor laget antennen ganske liten.
Har du lyst til å lage deg en slik antenne selv, kan du bruke kalkulatoren jeg har laget på hjemmesiden min: http://www.arcticpeak.com/antennapages/dipol_forkorttelsesspole.html
 
Spolene består av 21 viklinger på 32 mm plastrør.  
 
Senterisolatoren er laget av Watson.
Den er svært liten, men den har ikke noen balun. 
 
I stedet for endeisolatorer bruker jeg kabelsko for å holde vekten og størrelsen nede. 
 
Balunen består av en RG-58 koaks med 10 stk. ferrittdrossler.
For å gjøre balunen værbestandig har jeg kladd ferrittdrosslene med krympestrømpe.
 

Ingen kommentarer: