mandag 10. april 2017

På lufta fra Sangefjell.


Bilde 1: Antennemasten på plass.
Det er endelig påske, og som vanlig er vi på hytta på Sangefjell. Vi kom opp seint lørdag kveld og gårsdagen ble brukt til å komme oss på plass i hytta. Blant annet måtte jeg sette opp antennemasten og antennene. Antennene jeg bruker i år er en trapdipol for 40 m og 80 m som jeg laget når jeg var her i påsken i fjor og en halvbølgedipol for 20 m som jeg laget på LA1FDG’s Field Day på Revulen for 2 år siden.
Riggen er som vanlig min Elecraft K2 med 100 watts PA-trinn. Interfacet jeg bruker er MicroHam USB Interface III.
Bilde 2: Elecraft K2 med PA-trinn, interface og strømforsyning.
Bilde 3: Toppen av masten med fødepunktene for halvbølgedipolen og trapdipolen.
Bilde 4: En av de hjemmelagde trapsene på trapsdipolen.
Etter at masten var satt opp var det å sette opp antennene og fintune disse slik at jeg fikk SWR sånn noenlunde der hvor jeg ville ha det.
Bilde 5: SWR på 80 m på trapdipolen.
Bilde 6: SWR på 40 m på trapdipolen.
Bilde 7: SWR på 20 m på halvbølgedipolen.
Så langt ser opplegget ut til å fungere glimrende, så da gjenstår det bare å se om det skal dukke noe DX.

Ingen kommentarer: