mandag 17. mars 2008

Ugly duck antenne

Hva gjør man når man er på hytta og plutselig finner ut at man har lyst til å komme seg på lufta på et bånd man ikke har antenne for? Jo da lager man seg selvsagt en antenne med de midlene man har til rådighet. Det jeg hadde til rådighet var følgende:

- En kveil koakskabel.

- Pakketeip.

- En dorull.

I tillegg hadde jeg en Leatherman som jeg kappet til et lite tre med. Leathermannen kommer selvsagt også til nytte når man skal kappe koaksen.

For å lage en antenne for 2 m så avisolerer man først ca. 45 cm av koaksen og fjerner strømpen, men lar senterlederen være igjen. Ca. 47 cm fra der man fjernet strømpen så vikler man koaksen 4-5 runder rundt dorullen, tar pakketeipen og teiper koaksen fast rundt dorullen. Så finner man noe passende til å feste antennen på, i mitt tilfelle ble det et lite tre utenfor hytta. Antennen teipet jeg fast til det lille treet med pakketeip. Og vips så var ugly duck antennen født!

Og jeg er blitt QRV på APRS!

Antennen har et SWR på 1,3 på 144.800 MHz, og på første forsøk på APRS ble jeg hørt av LD2RI som befinner seg 132,4 km herfra.

Ugly duck antennen

Her er antennen teipet fast til det lille treet.

Spolen

Detaljbilde av dorullen som fungerer som spoleform. 

Enden

Her er enden av antennen teipet fast til det lille treet.

Senter

Detaljbilde av stedet der man kapper av skjermen før koaksen blir gjort "værbestandig" med pakketeip.

Antennen installert på taket.

Ugly duck antennen solid plassert i snøen på taket av hytta.

Ingen kommentarer: