mandag 17. mars 2008

WATSON Power Mite

WATSON Power Mite

Jeg kjøpte meg denne snertne lille strømforsyningen når jeg var i England, det er en WATSON Power Mite, man kan justere spenningen fra 11 til 15 volt, og den leverer 20 ampere kontinuerlig og opptil 24 ampere over kortere tid.

IC-703 og Power Mite

Her er WATSON Power Mite testet som strømforsyning til min ICOM IC-703.

Siden det er en Switch Mode strømforsyning så var jeg spent på om den støyet, men heldigvis viste det seg at den støyet svært lite. Jeg fant bare litt støy på mellombølge med min KENWOOD TH-F7E når jeg brukte den interne ferritantennen og la radioen helt inntil strømforsyningen. På de samme frekvensene som jeg hørte støy med TH-F7E kunne jeg ikke høre noe støy på de radioene som var tilkoblet strømforsyningen. Når jeg fjernet TH-F7E vekk fra strømforsyningen så forsvant støyen etter 15-20 cm. Dette resultatet er jeg veldig fornøyd med. På HF, VHF og UHF kunne jeg ikke høre noe støy.

TS-2000X og Power Mite

Her er WATSON Power Mite testet som strømforsyning til min KENWOOD TS-2000X.

Jeg var også svært spent på om denne lille tassen av en strømforsyning virkelig klarte å levere strøm til en vanlig 100 watts HF-transceiver, så jeg koblet den opp til min KENWOOD TS-2000X, fant en ubrukt frekvens på 10 m båndet og koblet til dummyloaden. (Selv ved bruk av dummyload er det viktig å sjekke om frekvensen er i bruk fordi dummyloadene faktisk lekker.) Ved full effekt ut fra TS-2000X så sank spenningen med 0,1 volt, det er ganske bra og fullt akseptabelt.

Jeg testet også kortsluttningsvernet på strømforsyningen ved å kortslutte den med en kort ledning, da kobler strømforsyningen helt ut, og må resettes ved å skru av og på strømforsyningen igjen, akkurat som det står i bruksanvisningen som fulgte med.

Strømforsyninger

På bildet ovenfor kan man sammenligne størrelsen mellom tre strømforsyninger som gjør omtrent samme jobben, nemlig å forsyne en 100 watts HF-transceiver med strøm. Øverst en WATSON Power Mite, 20 ampere kontinuerlig og opptil 24 ampere over kortere tidsrom, så en SAMLEX SEC1223, den gir 23 ampere kontinuerlig, og nederst en DAIWA PS-30XMII, den gir 24 ampere kontinuerlig og opptil 30 ampere over kortere tidsrom.

Den lille størrelsen, det faktum at den har et lavt støynivå, og at den har opplyst voltmeter og amperemeter, og ikke minst den lave prisen på 49.95 £ gjør at jeg er meget godt fornøyd med min nye WATSON Power Mite strømforsyning.

Ingen kommentarer: