tirsdag 10. desember 2013

Antennetuneren Elecraft KAT100 er ferdig!

I går kveld ble jeg ferdig med den nye antennetuneren KAT100 til min Elecraft K2.
KAT100 er ganske lik KAT2 som jeg allerede har installert i min K2, men den tåler 150 watt i stedet for 20 watt. I tillegg må KAT100 installeres i en egen boks og ikke inne i K2'en slik det blir gjort med KAT2.
KAT100 kan installeres i to forskjellige kasser, en lav kasse og en stor kasse. Jeg har valgt å installere KAT100 i den store kassen, for da får jeg plass til 100 watts forsterkeren KPA100 i samme kasse.
KPA100 skal egentlig installeres i kassen til K2'en, men jeg vil heller ha den i en egen kasse for da kan jeg beholde min Elecraft K2 som en QRP transceiver, og dersom jeg ønsker å kjøre 100 watt er det bare å koble på KPA100/KAT100 komboen.
Byggingen av KAT100 har vært veldig grei, det var ikke så mange komponenter, og komponentene er relativt store og lette å håndtere, i tillegg er det god plass på kretskortet.
Justeringen av antennetuneren var også veldig enkel, faktisk overraskende enkel! Det er bare snakk om å justere på en variabel kondensator og to variable motstander mens man sender en bærebølge gjennom tuneren og inn i en dummy load mens man leser av noen spenninger på et voltmeter.

KAT100 før den blir montert inn i kassen.
 
KAT100 sett bakfra. KPA100 skal monteres på den tomme plassen øverst i kassen.
 
KAT100 sett forfra med lysdioder for valgt antenne, SWR og valgt effektnivå.
 

Ingen kommentarer: