søndag 28. desember 2014

På lufta fra Kvam.

Nå er jeg endelig på lufta igjen fra mine foreldres småbruk på Kvam i Nord-Trøndelag.
Tradisjon tro måtte jeg begynne med å bygge opp igjen loopantennen jeg har hengende her. I fjor vinter blåste orkanen overende låven som antennen var festet i, men nå er det bygd ny låve og antennen er reparert og har fått ny balun.

Antennen fungerer på 80 m, 40 m, 20 m, 17 m, 15 m, 12 m og 10 m. Den nye balunen takler også 6 m derfor målte SWR på 6 m også, og det ser ut til at antennen vil kunne fungere på 6 m også.

Antennen er festet øverst i mønet på den nye låven.
 
Min gamle hjemmelagde 1:4 balun er blitt byttet ut med en 1:4 balun fra Hari, forhåpentlig vil den nye balunen takle påkjenningene her bedre enn den gamle.
 
Stasjonen denne gangen består av min Elecraft K2 med 100 watts PA trinnet KPA100 ved siden av. PA-trinnet har innebygd antennetuneren KAT100. Interfacet jeg bruker er MicroHam USB Interface III.
 
SWR m¨lt over hele HF-båndet.
 
SWR på 80 m.
 
SWR på 40 m.
 
SWR på 20 m.
 
SWR på 17 m, litt høyt men ikke noe problem når man har en tuner.
 
SWR på 15 m.
 
SWR på 12 m.
 
SWR på 10 m.
 
SWR på 6 m.

Ingen kommentarer: