lørdag 26. mai 2018

Portabeltest fra Femundsmarka.




Søndag 20. mai var det SSA Portabeltest. Portabeltesten er en gylden mulighet for å ta seg en tur vekk og kombinere amatørradio og friluftsliv. Jeg kjørte opp til Femunden på lørdagen og fant meg ett fint sted en mils vei fra Drevsjø. Området rundt Femunden er fint for portabelkjøring, det er svært sprett bebyggelse og følgelig lite radiostøy, det ligger relativt høyt og området er ganske flatt sånn at det er lite terreng som skygger for radiosignalene og det er lett tilgjengelig med bil fra Østlandet.
Da jeg kom opp var det strålende sol og noen og tyve varmegrader, jeg satte i gang med å sette opp antennene, en hjemmelaget trapdipol for 40 m og 80 m og en teleskopisk vertikal for 20 m. Jeg klatret opp i toppen av et furutre og fikk senter på trapdipolen opp på 11 m høyde, endene hengte jeg opp i to andre furuer, men de kastet jeg bare opp så de kom ikke mer enn ca. 7 m opp i luften, men det fikk være høyt nok. Den teleskopiske vertikalen er en MFJ-2286 som jeg har satt på ett jordspyd til strømgjerder som jeg har kjøpt på Biltema, i tillegg har jeg satt på 4 ledninger på hver ca. 5 m lengde til jordplan. Å justere SWR er ganske enkelt, det er bare å justere lengde på teleskoppisken.  MFJ-2286 kan brukes på alle HF bånd fra 20 m og oppover, og ved å montere på en spole som følger med kan man også bruke den på 40 m. Lengden på radialene må selvsagt være tilpasset det båndet man skal kjøre. MFJ-2286 er blitt en av mine favoritter når det gjelder portabel kjøring på grunn av det enkle oppsettet.
 


Da teltet var satt opp var det fremdeles mye igjen av kvelden, jeg benyttet derfor anledningen til å teste ut oppsettet mitt får å kjøre FT-8 portabelt uten internettforbindelse. Som mange vet er FT-8 ganske kritisk på at PC’ens klokke går riktig, ellers kommer man ut av synk med de andre stasjonene. De fleste bruker software som f.eks. Dimension 4 eller lignende for at klokken på PC’en automatisk skal korrigere seg, men disse programmene krever at man har en internettforbindelse, for å kunne kjøre FT-8 uten internettforbindelse bruker jeg ett program som heter NMEATime 2 og en billig GPS-mus. Samtidig som jeg kjørte FT-8 benyttet jeg anledningen til å grille meg litt kveldsmat. På grunn av autosekvenseringen er FT-8 ett ordentlig latmannsmode, man har derfor rikelig med tid til å gjøre andre aktiviteter selv om man er midt i en QSO.
 

Etter at jeg hadde spist og kjørt litt FT-8 på 20 m var solen gått ned og det som før hadde vært en varm kveld hadde nå begynt å bli ganske så kjølig, jeg gikk derfor inn i teltet og krøp ned i soveposen. I løpet av natten sank temperaturen ytterligere det endte opp med litt frost midt på natten.
Jeg våknet litt før 8 på søndagen, solen hadde kommet tilbake og temperaturen i teltet var kun egnet for våre badstuevante finske venner, her var det bare å komme seg ut av teltet! Etter litt frokost nærmet klokken seg 9 og det var bare å gjøre seg klar til Portabeltesten, i og for seg en enkel oppgave siden antennen var hengt opp kvelden i forveien og det var bare snakk om å finne frem radio, batteri, loggen og en penn.
 
 
Det var gode forhold, og det var moro å høre at det var så mange nordmenn med i år, det var derimot ikke så mange svensker å høre som jeg hadde håpet på, men utover i testen ble det heldigvis flere svensker å høre, og jeg fikk også kjørt de fleste jeg hørte.  På 40 m var det ikke så mange å høre, eller det vil si, det var mange stasjoner å høre på båndet, men det var få av dem jeg hørte som var med i Portabeltesten.
 
 
Jeg er så heldig å ha et armbåndsur med 2 tidssoner, det er veldig praktisk når man kjører portabelt! Den ene tidssonen har jeg selvsagt på norsk tid, (ellers blir hverdagen litt vanskelig, hi,) og den andre tidssonen har jeg på UTC.


Trapdipolen gikk bra, og jeg kjørte de fleste stasjonene med bare 0,9 watt. I Portabeltesten får man poeng utfra hvor lang distanse det er mellom stasjonene, man får 1 poeng per mil, i tillegg gjelder det å kunne kjøre med lavest mulig effekt og helst med 0,9 watt eller mindre, for da kan man multiplisere poengene fra den kjørte QSO’en med 5. Kjører man med 1,0 til 3,99 watt kan man multiplisere 4, og mellom 4,0 og 15,99 watt med 3, mellom 16,0 og 63,99 med 2 og over 64 watt med 1.
 


Jeg endte opp med å kjøre 25 QSO’er og 3483 poeng i Portabeltesten, og det er jeg godt fornøyd med. Transceiveren jeg brukte var en Elecraft KX3, den fikk strøm fra ett 40 AH blybatteri, noe som trolig hadde holdt til å drive KX3 en ukes tid, men siden jeg hadde bil var ikke vekt noe problem, hi!
Nå gleder jeg meg til søndag 19. august, for da går neste Portabeltest!!

Ingen kommentarer: