onsdag 7. juli 2021

Førsteinntrykket av ICOM’s nye QRP-radio IC-705.

Bilde 1: ICOM IC-705 HF, VHF og UHF transceiver. ICOM er på banen med en ny QRP radio, deres forrige QRP modell var IC-703, en radio jeg hadde mye glede av før jeg byttet den ut med Elecraft KX3. Når jeg fikk sjansen til å prøve IC-705 takket jeg selvsagt ja. Fordi tidsfristen er kort ble det avtalt med Ola-Matti og Christech at jeg skal skrive 2 artikler, først denne her med førsteinntrykket av IC-705, og så en artikkel i neste nummer når jeg har fått prøvd IC-705 over et lengre tidsrom. Siden jeg nå skal skrive ned førsteinntrykket av radioen, har jeg gjort noe som jeg ikke anbefaler noen, jeg har satt meg ned med radioen uten å åpne bruksanvisningen. Normalt vil jeg ikke gjøre det på denne måten når jeg skal skrive brukeranmeldelser av radioer for Amatørradio, da man ofte går glipp av verdifull informasjon om funksjonalitet og innstillinger når man ikke leser bruksanvisningen, men denne gangen bestemte jeg meg altså for å teste hvor langt jeg kommer uten å lese den. Nå skal det nevnes at jeg fra før ikke er helt på bar bakke med ICOM’s HF-transceivere, jeg har selv eid flere, i tillegg har jeg prøvd både IC-7300 og IC-7610 for Amatørradio. Erfaring fra IC-7300 og IC-7610 er helt klart en fordel når det gjelder å betjene IC-705, IC-7300 og IC-7610 eiere vil kjenne seg igjen med en gang. Menysystemet er ganske likt, funksjonene på den trykkfølsomme skjermen er så å si identiske, og skjermbildene ser ganske like ut. Jeg har også sett i brosjyren for å få et lite overblikk over radioen. Men først litt om radioen, den dekker alle HF bånd (Inkludert 60 m etter en liten modifikasjon som leverandøren kan gjøre for deg.), videre har den 6 m, 2 m og 70 cm. Den kan motta på 4 m, men ikke sende der. Det siste er litt skuffende siden IC-7300 har 4 m, men ingen stor sak, ingen av konkurrentene det er naturlig å sammenligne med har 4 m. Utgangseffekten er justerbar fra 100 mW til 10 watt med ekstern strømforsyning, og begrenset til 5 watt med det innebygde batteriet. Batteriet er for øvrig det samme som brukes på ICOM’s handapparat ID-51. IC-705 kommer i en forholdvis stor fargerik boks, da jeg åpnet boksen og tok ut radioen ble jeg slått av hvor stor den var, den er godt og vel dobbelt så stor som min Elecraft KX3, ellers virker IC-705 til å være solid laget, skjermen og betjeningspanelet gir inntrykk av kvalitet. På venstre side er det en BNC antennekontakt, og like ved siden er det kontakter til den medfølgende høytalermikrofonen. Kontaktene til høytalermikrofonen er skjult bak en liten gummileppe for å beskytte mot støv og fuktighet. Det er også en stor jordskrue på denne siden for å koble til en ledning til jord. På høyre side finner man blant annet tilkobling til ekstern strømforsyning. Det følger med en strømforsyningskabel. Det er flere andre tilkoblinger også, men de skal jeg komme tilbake til i neste nummer av Amatørradio.
Bilde 2: Sammenligning av størrelsen på fra venstre, Elecraft KX3, ICOM IC-705 og Yaesu FT-817 sett fra siden.
Bilde 3: Sammenligning av størrelsen på fra bunnen og oppover, Elecraft KX3, ICOM IC-705 og Yaesu FT-817 sett forfra. Jeg koblet radioen til antennen og skrudde den på, og i løpet av noen minutter var jeg i QSO med LA6ETA Henrik via Innlandsnettet, det gikk greit å sette opp radioen med riktig repeaterskift og subtone. Dessverre ble QSO’en med Henrik ganske kort, for det tok ikke lange tiden før batterisymbolet i displayet begynte å blinke rødt, ett tydelig tegn på at batteriet måtte lades. Radioen er i hvert fall relativt lett å sette opp og bruke på FM-repeatere. Radioen har også mulighet for å kjøre D-STAR, jeg kommer tilbake til det i neste nummer av Amatørradio. Etter å ha koblet radioen til ekstern strømforsyning begynte den automatisk å lade, det er en egen LED som lyser under lading, det gjør det veldig enkelt å forholde seg til. Man slipper å rote rundt i menyer for å finne ut om batteriet lader. Jeg koblet på en HF antenne og ble umiddelbart overrasket over den gode mottakelsen, IC-705 gir inntrykk av å ha en svært god mottaker som leverer et rolig og kontrollert lydbilde i den innebygde høyttaleren. Det var ikke noe problem å plukke ut svake stasjoner mellom kraftige stasjoner. Å skifte bånd var enkelt, men det er fordi jeg har brukt IC-7300 før, har man ikke det vil man nok stusse en stund, inntil man innser at radioen har en trykkfølsom skjerm. Man trykker bare på MHz tallet i frekvensen, så kommer det opp en meny hvor man enkelt kan velge bånd. På en lignende måte kan man velge mode. En artig sak er at IC-705 har innebygd GPS, mest sannsynlig for bruk sammen med D-STAR, men den er også til nytte for de som kjører andre mode fordi GPS’en oppdaterer radioens interne klokke, slik at man alltid har rett UTC tid på displayet. Det kan være nyttig når man logger for hånd. Man kan selvfølgelig også bruke den innebygde GPS’en til å finne posisjonen der man er. Posisjonen er oppgitt i grader og desimalminutter og Maidenhead. Å få oppgitt Maidenhead koordinatene er svært nyttig når man driver med VHF DXing eller FT-8. Man får også oppgitt GPS-høyden, også det kan være kjekt, selv om den nesten alltid vil avvike noe fra den faktiske høyden. Å programmere inn ett par repeatere var litt knotete til å begynne med, men når jeg skjønte logikken gikk det greit, trikset er å skjønne hvor på displayet man skal trykke, og om man kun skal bruke ett kort trykk eller ett langt trykk. Korte og lange trykk på den trykkfølsomme skjermen har litt forskjellige funksjoner alt etter hvor man trykker. Etter litt tilvenning gikk det greit. Jeg regner med at dette ikke hadde vært noe stort problem dersom jeg hadde lest bruksanvisningen. Jeg slet lenge med å finne ut av hvordan jeg kunne scanne de 4 repeaterne jeg hadde programmert inn i minnet, til slutt viste det seg at man kan trykke der hvor det står VFO A på skjermen, da kommer det opp en meny hvor man kan velge mellom VFO A, VFO B, MEMO, CALL pluss noen andre funksjoner relatert til minnene. Jeg trykket på MEMO, og gikk ut av denne menyen, da jeg var tilbake på hovedskjermen trykket jeg på SCAN knappen og jeg kunne velge minnegruppen hvor jeg hadde programmert inn repeaterne. Egentlig ganske enkel når jeg først fant ut av det. Å lese bruksanvisningen hadde helt sikkert hjulpet på her også, men det var altså mulig å finne ut av ved hjelp av litt trykking på radioen. Jeg bestemte meg så for å programmere inn 2 m båndet og scanne det, det var veldig enkelt, det var bare å gå tilbake til VFO mode og trykke på SCAN-knappen, da viste det seg at 2 m båndet allerede lå inne som et forvalg. Dessverre var det programmert inn for å scanne hele båndet fra 144 MHz til 146 MHz, det var lite formålstjenlig, jeg forsøkte meg derfor på å få endret frekvensområdet, det skulle by på mer knot, det viste seg at man måtte inn i hovedmenyen, trykke SCAN hvorpå man går tilbake til et slags hovedbilde, og der må man trykke SET, og så må man inn i en undermeny som heter «Program Scan Edge». Førsteinntrykket mitt er at det er på HF denne radioen virkelig skinner, som nevnt tidligere har den en meget behagelig lyd i den bittelille innebygde høyttaleren, storsignalegenskapene virker umiddelbart til å være gode. Det tøffeste jeg har utsatt mottakeren for hittil er 80 m på kveldstid, og det var ikke noe problem. Det er relativt enkelt å justere båndbredden, og spektrumskopet er til stor hjelp når man skal finne stasjonene. Den innebygde støyreduksjonen ser ut til å virke bra, det samme med noise blankeren. Det vil bli spennende å teste radioens ytelse over lengre tid. Forhåpentligvis vil jeg finne noen contester hvor radioen virkelig kan få prøvd seg. På spektrumskopet kan man trykk lett på et signal, og så blir området rundt dette signalet forstørret, da kan man trykke på signalet en gang til og så blir radioen stilt inn på den frekvensen. Med pølsefingrene mine klarer jeg sjelden å trykke nøyaktig på frekvensen, men det skal bare litt etterjustering med tuninghjulet til, og så er jeg på riktig frekvens. En nyttig funksjon, spesielt når man kjører contest eller leter etter DX. IC-705 har ikke innebygd antenne tuner, noe jeg synes er svært synd, særlig med tanke på radioens størrelse. Så stor som IC-705 er, burde det være mulig å trykke inn en antennetuner også. Det skal komme en ekstern antennetuner senere, men da den ikke hadde kommet enda hadde jeg selvsagt ikke mulighet til å prøve den nå. Jeg brukte derfor min gode gamle Elecraft T1, og det fungerte fint. Dette er en radio med mange avanserte funksjoner som jeg ikke har prøvd enda, et dypdykk i brukanvisningen er helt klart nødvendig, radioen har blant annet D-STAR, men dessverre ikke DMR. DMR er jo i ferd med å overta tronen når det kommer til digital tale blant radioamatørene, mye takket være tilgangen på billige DMR radioer fra Kina. Det er derfor et stort spørsmål om hvor stort salgsargument det er at radioen har D-STAR. Yaesu brydde seg i hvert fall ikke med å oppdatere FT-818 (etterfølgeren til FT-817) med Fusion. Ved å bla i menyene har jeg notert meg at IC-705 har både Bluetooth og WiFi, hvilke muligheter dette gir har jeg ikke satt meg inn i enda, men jeg gleder meg til å åpne bruksanvisningen og finne ut av det. IC-705 har også mulighet for minnekort og den har USB tilkobling, i tillegg til tilkobling for CW-nøkkel, antennetuner og tilkobling for å kontrollere PA-trinn. På venstre side er det en hodetelefon/høyttaler utgang som man via menyen kan sette opp til mono hodetelefoner, stereo hodetelefoner eller en høyttaler. I det hele tatt er førsteinntrykket av ICOM IC-705 ganske godt, det virker til å være en solid radio med gode RF-egenskaper, den er forholdsvis stor, og trolig altfor stor for mange de som ser etter en ny radio til å erstatte YAESU FT-817 i ryggsekken. Det største ankepunktet er prisen, den er så å si identisk med ICOM IC-7300. IC-705 og IC-7300 er selvsagt ikke helt sammenlignbare, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil være den eneste som gjør denne prissammenligningen. På den annen side så er prisen på IC-705 også omtrent på samme nivå som Elecraft KX3, og den er det mange her til lands som har kjøpt seg, inkludert undertegnede. Jeg vil påstå at i hvert fall, enn så lenge, at IC-705 både gir mer radio og mer moro for pengene, hvorvidt jeg fremdeles vil mene det samme gjenstår å se når jeg nå skal teste IC-705 fremover de neste ukene. 73 de LA8OKA Martin

Ingen kommentarer: