mandag 28. november 2011

1:1 balunen er ferdig.

PB280051

I dag fikk jeg endelig somlet meg til å gjøre ferdig 1:1 balunen som jeg begynte på for over en måned siden. Selve balunen har jo vært ferdig lenge, men jeg har ikke satt den inn i noen boks før nå i dag. Jeg satte balunen inn i samme type boks som jeg gjorde med 1:4 balunen. Det er en billig liten plastboks som kona fant til meg på Clas Ohlson. Etter en omgang med silikon regner jeg med at jeg skal få denne balunen like vanntett som jeg klarte å få 1:4 balunen. Den lot jeg ligge neddykket i vann i ett par timer og den tok ikke inn en vanndråpe, og da regner jeg den for tett.

PB280050

På bildet ovenfor ser man selve 1:1 balunen, som man ser er dette en svært enkel konstruksjon, det er bare to paralelle kobbertråder som er viklet 12 ganger rundt en ringkjerne.

PB280052

Det er viktig å ha på mye silikon på innsiden av UHF-kontakten for at balunen skal bli vanntett.

PB280055

De to balunene klare til bruk. Den til venstre er 1:1 og den til høyre er 1:4.

PB280056

Baksiden av balunene.

Ingen kommentarer: